marți, 16 martie 2010

Ce sunt Desenele Animate ?

Vali are dreptate in postarea ei despre Desenele Animate cu toate ca, sa recunostem, existau cateva desene animate la care ne uitam si erau cam violente :

* unul dintre ele, ce-mi placea la nebunie, nu stiu cum se chema dar personajul principal era un cocos matur care avea grija de un pui si ii dadea sfaturi cum sa-l chinuie pe sarmanul catel care dormea cam toata ziua, puturosul :) e drept, ma amuzam teribil cand ii lungea spinarea cu 2-3 serii de bate dar, nici chiar asa...

* in Tom si Jerry cred ca 90% dintre prichindei erau de partea soarecului care, il cam chinuia pe bietul motan. si, cand nu facea fata, Jerry mi ti-l aducea pe un soarece trubadur - un var de-al sau din Mexic, care punea cu botul pe labe restul motanilor chemati in ajutor de Tom. Tineti minte, ala care canta la chitara si, cand isi rupea o coarda de la chitara se ducea sa-i rupa din mustata bietului Tom :(

E drept, toate acele desene erau, sunt si vor fi cu mult peste cele care au aparut pe piata cam dupa 1995-2000 (aproximativ). majoritatea abordau tema "binelui si raului" in sens larg, general. Si apelau, de multe ori, la destule mesaje subliminale, la mici manipulari, experimentate pe bietii copilasi.
Japonezii au produs enorm si-au obtinut destule contracte in toata Europa. majoritatea erau robotizate, lipsite de sentimente si cu multe efecte speciale. Am urat perioada cand au aparut si de atunci ma uit doar la foarte putine, majoritatea celor placute sunt enumerate de Vali in postarea ei.
Un aspect important, esential in procesul de "odihnire a mintilor copiilor" a fost cand un nene dubla animatiile si vorbea in numele personajelor. De exemplu, cum sa-l dublezi pe Tweety in celebra fraza : "I think I saw a pussy cat ! I did, i did saw a pussycat !"
Ei, aici trebuie sa mentionez una dintre marile curiozitati ce le am si, la care tin sa primesc un raspuns : ce minte bolnava, a avut ideea de a renunta la varianta englezo-americana a desenelor animate, care ar fi putut ridica nivelul mental si intelectual al micilor copilasi, inca de la o frageda varsta ? Individul ala sper ca realizeaza, macar acuma, ce mare deserviciu a facut catorva generatii de prichindei !

Alte desene haioase mai erau : Cip si Dale, Donald Ratoiul, Pluto, Popey Marinarul, Tweety si Silvster... plus celebrul desen animat al copilariei "Sandi Bell". Probabil asta a fost primul si singurul desen animat facut de japonezi care a placut, a emotionat si sensibilizat sufletele noastre de bighidii. Pe unii dintre noi, chiar si acum, cand sunt(em) ditamai ciocoflenderii, tot mai privim cu nostalgie. Imi aduc si acum aminte, cand mama unuia dintre noi, cei plecati afara la joaca cu cheia de gat, ne striga de la un balcon ca incep desenele !
Deschid o paranteza. Circula o gluma usor sadica, in acea vreme. Stiti, noi "generatia cu cheia de gat", ieseam la joaca... Si, se putea intampla, sa nu avem o minge de exemplu ! Fie sa jucam fotbal, fie "ratele si vanatorii", fie "castel 123". La toate era musai sa ai o minge ! Aici, apare hazul unei intamplari, de care imi amintesc cu placere, desi subiectul nu era unul placut pentru unul dintre cei care formam "gasca de la ciupercarie". Cum eram noi stransi in fata blocului, unul dintre noi, vroind sa il strige pe Costel, care statea la 4, tipa in gura mare pe la pranz : se incepea cu celebra "Tanti mama lu' Costel, il lasati pe Costel la joaca" ? Poate femeia nu auzea, nu-i bai ca am mai strigat odata " Tanti mama lu' Costel, il lasati pe Costel la joaca" ? Iese, doamna la geam la bucatarie si ne zice... "Costel nu iese la joaca ca e internat in spital" ! Linistea se asternu peste noi, intrebandu-ne ce s-a intamplat cu Costel, ce-o fi patit ! Dupa care, cu un pragmatism si-un simt al necesarului, o intreaba unul dintre noi pe "Tanti mama lu' Costel : Da, daca e internat in spital, nu ne aruncati si noua mingea" :))

Inchid paranteza... Inafara de Desenele Animate si, intr-o masura ceva mai mare, faceam urechile palnie cand auzeam ca incepe celebra "Tele-Enciclopedia" ! Dar, despre aceasta, intr-o alta postare pe acest blog. Ia spuneti, cat ati da azi pentru a retrai o zi din copilarie ? 

UPDATE : n-am amintit despre benzile desenate, celebrele reviste Pif si Hercule sau Rahan. Prin '88-'89 primeam revista cu nastrusnicii eroi la care gaseam mereu cate un cadou atasat care trebuia asamblat si cu care iti umpleai timpul avand o jucarie din afara... Plus ca, la un moment dat, incepusera sa difuzeze si desenele animate cu acesti poznasi !

9 comentarii:

  1. Gasesti raspunsul in ultima mea postare, ca azi m-au napadit amintirile. Am realizat ca partea frumoasa a copilariei mele nu se rezuma la desene animate si joaca din spatele blocului.

    RăspundețiȘtergere
  2. Am spus in mai multe randuri ca as da orice pentru a fi din nou copil. Este un lucru extraordinar!Traiesti totul la intensitate maxima si te bucuri cum nu te-ai mai bucurat vreodata de atunci.Cat despre desenele animate si amintirile de demult, ei, Dane, ce vremuri! Tin minte ca am invatat engleza de baza de la televizor, urmarind desene animate pe Cartoon Network. Acum desenele sunt dublate, dar inca exista posibilitatea de a alege limba (eng sau ro), cel putin la DigiTv.Hai ca m-ai facut sa privesc luuuung inapoi!Of!

    RăspundețiȘtergere
  3. Nu stiu desenele cu acel cocos,dar da cu totii eram de partea lui Jerry:XSi acum ma mai uit la "Tom&Jerry"Sst...e secret;)):DCopilaria e o parte foarte importanta a vietii,iar generatia aceasta nu-si traiesc copilaria cum am trait-o noi,la fel si generatiile viitoare.

    RăspundețiȘtergere
  4. @ Iulia : partea frumoasa a copilariei fiecaruia, cred eu, poate fi culeasa din mai multe etape. eu am incercat sa ma refer mai mult la desenele animate. cat despre copilarie, ti-am citit postarea si nu pot decat sa te invidiez.

    RăspundețiȘtergere
  5. Dane, am aflat ca doar timpul s-a schimbat, trece mai repede, cu cat avansam in viata si ne maturizam.in rest, noi am ramas tineri in continuare, pentru ca, asa cum imi place sa spun : sufletul nu are buletin !

    RăspundețiȘtergere
  6. Vali, ma prapadeam de ras cand vedeam desenele respective cu cocosul ce batea cainele :))si cocosul asta, avea vorba aia celebra catre puiul ce-i dadea sfaturi : "Don't try to fool me, boy" !Vali, iti urez ca toata viata sa-ti fie plina de amintiri placute, ca sa ai ce depana la gura sobei nepoteilor tai ;)

    RăspundețiȘtergere
  7. @ ALL : Eu, in copilarie, traiam o deziluzie vara cand, jumate din cei care ne strangeam la joaca, plecau la bunici la tara, de unde veneau cu impresii si patanii felurite. Bunicii mei fiind din oras, toti la curte, am avut totusi sansa sa evadez din cutie de chibrit si-am crescut, in majoritate, la curte. Aveam o curte imensa, 2 gradini, cotet de gaini si copaci, leagan si toate animalele si orataniile posibile :)Nu pot uita amintiri placute precum coltul painii calde ce i-l smulgeam bunicului din sacosa burdusita pana la refuz, sau gura de sifon rece luata din cealalta sacosa. Cum ajungea la poarta cu bicicleta lui neagra ruseasca, tusti sa-i sar in intampinare...Sau terciul luat din ceaonul in care firbea mamaliga in care puneam putin zahar si amestecam usor pana obtineam o pasta cremoasa invidiata, in mintea mea, de cei mai mari bucatari frantuji.Is prea multe de spus, la acest capitol, mai ales ca subiectul de la care a plecat Vali si-am continuat eu este altul : desenele animate.Am mai scris si eu ceva asemanator intr-un articol cand ii uram La Multi Ani bunicei mele, avand serioase emotii la acea postare...http://patrickdan.blogspot.com/2009/02/alexandrina.htmlMultam fain, pentru empatia si emotia din randurile si gandurile sincere legate de copilaria fiecaruia dintre noi ! Ma bucur ca ne-am cunoscut :)

    RăspundețiȘtergere
  8. Iti multumesc mult de urari.Patrick,dar ce spui de generatia aceasta si cele ce vor urma?Nici nu au ce povesti...decat un calculator si cum totul li s-a dat "mura-n gura".Ce sa povesteasca?Parca sunt niste robotei telighidati...unii nu toti,ca sunt si exceptii.Dar asta cel mai probabil intr-un post viitor(am atatea idei incat nu stiu ce sa postez prima data:)) )PS:sa-ti caut adresa de YM pe acea foaie!Sper s-o inteleg:D

    RăspundețiȘtergere
  9. La Tom si Jerry ma uit si acum ! Nu ai amintit de "Lolek si Bolek" sau "Pantera roz" :D

    RăspundețiȘtergere

Va invit sa va exprimati opiniile, cu argumente, bun simt si umor :)