marți, 25 decembrie 2012

Fie ca, macar acum, sa fim mai buni ..


Urarile de sarbatori, predomina in formulari de sanatate (juste, pana la un anumit moment), dar lipsesc mesajele de noroc si prosperitate, incredere si atitudine ori altele pozitive, optimiste. Multirefuza sa mai caute (la nivel simbolistic, motivational)si steaua calauzitoare ce i-au indemnat pe magi sa mearga spre Ierusalim acum 2000 de ani pentru a-i aduce lui Iisus darurile sfintite !



La sfarsit de an, brandul Mos Craciun vinde la greu, fiind un personaj stilizat si deghizat prin intermediul caruia ne aratam bunavointa si dragostea fata de cei dragi, daruind si primind. E ok si asa, chiar daca majoritatea nu au habar de unde provine si care sunt semnificatiile acestei sarbatori. E drept, era Cineva nascut in Bethleem chiar pe 25 decembrie - ce coincidenta, ar spune unii : chiar cand vine Mos Craciun ..



Am ajuns la situatia in care marcam si asociem cele 2 mari sarbatori ale crestinismului : Nasterea si Invierea Domnului cu alte 2 lucruri de mare isprava din punct de vedere alimentar. De Pasti, taiem mielul si mancam oua rosii si cozonaci. De Craciun, taiem porcul si mancam sarmale si caltabosi. Cam asta-i perceptia publica, populara si, din pacate, internationala (pentru putinii turisti), fata de traditiile salbatice romanesti ale sacrificatului de animale si bucatelor grase. 



Sarbatorile vor trece, dupa ce unii dintre romani vor ingurgita fara mila din bucatele pregatite cu mare iscusinta in fiecare gospodarie si se vor adapa din lichidele adapostite strategic in pivnite. Apoi, se vor incolona (avand deja exercitiul statului la coada la lapte din vremea comunismului), la farmacii pentru curatarea organismului greu incercat de alimente si bauturi.



Ce este Craciunul, v-am mai spus acum 1 an. De Craciun si Revelion, in acest an, vor exista aceleasi urari in mesajele copiate si trimise prin sms, mail sau in retele sociale. Vom avea parte, de aceleasi clisee, pana cand vom invata sa particularizam gandurile noastre pentru cei dragi, personalizand mesajele pe care le trimitem. 

Eu va transmit un gand motivational de belsug, noroc si voie buna, voua si celorlalti, la Nasterea lui Iisus ! Sa aveti un Craciun linistit si fericit petrecut cu cei dragi care sa va incante la nivel vizual si olfactic, fara excese. Mai ales, nu uitati, o vorba de mare angajament : de Craciun (si, nu numai) sa nu fiti cuminti - fiti cu minte ;)



Celor care se multumesc doar cu mesaje copiate si mancare ori bautura fara limita : va doresc cliseele hibernalescrise la peiorativ in titul acestui articol : Fie ca, macar acum, sa fim mai buni, etc .. Inca ceva, sa nu uit : sa aveti coada mare la farmacie, cand veti merge :D



12 comentarii:

  1. Eu când vreau să mănânc sarmale, mănânc!

    RăspundețiȘtergere
  2. liberul arbitru coroborat cu fanteziile gastronomice mioritice dau senzatii tari care sunt convergente cu acele fantasme culinare izvorate din poftele ancestrale ale romanilor care aspira la blidul impopotonat de carne cu grasime impaturita in foi de varza sarata (desigur, foarte sanatoasa) care se vor rostogoli in stomacul dornic de a fii penetrat de guguloaiele fierte in zeama cumplita pe plitele stramosesti dogorind de jarul ce le alimenteaza spre acest festin ospat ..

    RăspundețiȘtergere
  3. Adică eu n-am nevoie să fie cruce cu roșu în calendar, sau vreo altă sărbătoare celebrând personaje imaginare, ca să-mi vină pofta de sarmale. Și mie îmi plac sarmalele. Eu mănânc de când mă știu și, surpriză, n-am murit chiar deloc.

    RăspundețiȘtergere
  4. Nu am vizitat de multe ori Focșaniul, însă pot spune că e un oraș mai pașnic, care evocă o atmosferă liniștită, o atmosferă de Crăciun.. spre deosebire de Brașov, unde mereu e o atmosferă de agitație și nu prea se simte atmosfera de sărbători.Sărbători fericite!

    RăspundețiȘtergere
  5. si eu mananc, dar nu ma laud atat :)in opinia mea, nu cred ca tb sa moara cineva ca sa aibe grija la alimentele cu continut ridicat de grasimi. e drept, miscarea facuta dupa si alte munci, ajuta la asimilare in organism.nu e vorba (doar) de sarmale. ci, de oricare mancare grasa, tochitura si alte chestii ce au cazut in ulei apoi sunt ingurgitate fara o limita sau un ritm. dar, probabil, e bine sa mananci mult pana pocneste vreo vena sau te ia cu ambulanta si ma insel eu.ghici ce ? Nicolae si Hristos - cinstiti in aceasta perioada de post, au existat. sunt personaje la fel de reale precum personajul colectiv mioritic anchilozat in mancare multa de sarbatori care uita sa se mai opreasca.PS : in opinia mea, sunt mult mai misto, gustoase si bune sarmalutele facute in perioasa de post cu orez si ciuperci mancate reci din frigider ..

    RăspundețiȘtergere
  6. sunt locuri minunate in Brasov si nu doar in Piata Sfatului, Biserica Neagra ori zona din Poiana. e un oras dinamic, in care simti ca se intampla ceva zilnic.de aceea, draga Anna - eu iti propun ceva : facem schimb de oras, macar asa, pentru urmatorii 50 si ceva de ani ! ce zici :)

    RăspundețiȘtergere
  7. Dacă ar fi să-mi schimb viața de zi cu zi, aș alege, desigur, Brașovul... dar ca loc de sărători, de liniște, aș alege Focșaniul dintre cele două.

    RăspundețiȘtergere
  8. :)) Nu m-ai înțeles. Fiecare face ce vrea cu organismul lui și eu, care nu sunt nutriționist, master chef sau ceva, nu pot să judec omu pentru obiceiurile sale culinare. Ideea generală era că pentru foarte mulți români sărbătorile astea nu duc oamenii cu gândul decât la îndestulare și, personal, dacă am chef de-un dezmăț culinar nu aștept să vină vreo festivitate colectivă celebrată pentru că uite-așa scrie undeva.

    RăspundețiȘtergere
  9. cu atat mai mult e corect, ce spui tu si am argumentat si eu mai sus. ma refeream, la cele 2 mari ocazii crestine din an : Pastele si Craciunul. in rest, inbuibare prin ingurgitare, e o practica frecventa. nu e vorba de oamenii normali care mananca cate putin din toate, doar is bucate preparate in casa. dar, chiar si asa, produc efecte nasoale, in cantitati industriale !eu judec oamenii dupa obiceiurile culinare doar cand fac excese ! asta era ideea articolului. plus, ca nu reusesc sa diversifice meniul cu produse mai usoare, eventual care sa ajute la o mai buna digestie. desi nu sunt expert, ma simt mai aproape de bucataria mediteraneana - prefer oricand branza, maslinele, rosiile, salatele - in loc de tochitura. sau carnea de vita, peste, ciuperca in loc de porc :)

    RăspundețiȘtergere
  10. Da, am stat ceva timp, apoi m-am mutat câțiva ani în alt oraș... și de câteva luni m-am mutat din nou în Brașov.

    RăspundețiȘtergere
  11. okayu, am inteles acum, Anna !este o reintoarcere pentru tine :)

    RăspundețiȘtergere

Va invit sa va exprimati opiniile, cu argumente, bun simt si umor :)