joi, 27 mai 2010

RIP : Jean CONSTANTIN

Ieri am aflat ca actorul preferat al copilariei mele, maestrul Jean Constantin, cunoscut pentru circa 50 de filme facute si personaje ramase in inimile noastre, in special prin : Parpanghel, Ismail si Patraulea... s-a prapadit ! Recent, citind un articol intru omagirea maestrului, am aflat ca avea si o porecla - "Zetterul".


Cat despre originea sa greaca, nu incapa indoiala, asta desi se tot vorbea aiurea ca ar fi fost tigan... Nu ca ar fi fost asta o problema dar, e bine, ca lucrurile sa fie lamurite. O multime de alti mari actori ne-au parasit, in ultima vreme, printre care  : Ovidiu-Iuliu Moldovan, Adrian Pintea, Stefan Iordache, Gheorghe Dinica sau Nicu Constantin.


Probabil ca, sub impactul acestei stiri dureroase, nu realizez cat de mult am pierdut prin disparitia celui care mi-a inveselit sufletul de bighidiu, in copilarie si adolescenta. Ma gandesc, cu nostalgie, la perioadele din copilarie cand urmaream Toate Panzele Sus si ma inveseleau momentele hazlii ale bucatarului Ismail care avea cea mai "feroce" arma - polonicul - cu care lovea la tartacuta ghiaurii. Polonic cu care gatea ciorba de perisoare ca la 'Stambul, cu mult leustean si carnea tocata nu data la masina, asa cum spunea nea Jean in rolul bucatarului Ismail.


Apoi, crescand, am fost fascinat de cel mai bun serial romanesc ever-made, dupa mine, este vorba despre "Brigada-Diverse" (BD) in care trioul Gogu(Dem Radulescu) - Patraulea(Jean Constantin) - Trandafir(Puiu Calinescu), alaturi de alti actori fenomenali : Iurie Darie, Sebastian Papaiani, Toma Caragiu, etc au realizat cea mai buna comedie romanesca, reluata frecvent in ultimii ani si apreciata pentru calitatea umorului.


Mare bucurie am, cand urmaresc peripetiile celor 3 personaje din BD, care fac ce fac si dau de bucluc in fiecare episod. In special Patraulea (nea Jean) in episodul in care fura catelul doamnei Rizescu :) Mult ne distreaza pe mine si prietenii mei replicile din film pe care le-am memorat si cu care ne amuzam, precum celebra "8, 8 si ceva...fix" ! Sau altele : "cine va recomanda?", "Patraulea, Trandafire, dormiti ma?", "ce avem noi aici?" :)



Recent, am reusit sa cumpar cele 3 dvd-uri cu BD, desi aveam filmul luat de pe net dar, am zis, ca e firesc sa pastrez la o calitate mai buna acest film si, sa contribui, la drepturile de autor cu o infima parte, pentru eforturile actorilor. Ce sa va zic, l-am indragit mult, pentru ca insenina suflete, descaruntea minti si emana acea stare de optimism si curaj, in perioade in care cinematograful si teatrul erau singurele refugii (alaturi de cititul cartilor si ziarelor).


In perioada studentiei, am avut ocazia sa-l urmaresc intr-o piesa la Teatrul Fantasio din Constanta. De asemenea, l-am intalnit de vreo 2-3 ori, vazandu-l mergand pe jos prin centrul Constantei, cum obisnuia deseori nea Jean. De asemenea, il puteai gasi la Terasa Colonadelor ori la bistroul situat vis-a-vis de Teatrul Fantasio, avand reprezentatii la Teatrul de Vara din Mamaia, bucurand o multime de generatii de romani.



Nea Jane, Dumnezeu sa te primeasca la dreapta Lui si sa-i veselesti armata ingerilor cu ceea ce ti-a dat mai de pret : harul umorului care starneste zambete sincere. NU cred ca maestrul ar vrea sa fim tristi, in aceste momente, nici plangem, desi tristetea e fireasca. Trebuie sa intelegem, ca fiecare are un rol si-un rost, pe lumea asta : unii mai generosi, se sacrifica pentru binele altora.


Misiunea dumitale, Nea Jane, s-a terminat !  Ti-ai facut treaba, mergi si te odihneste ! Multumim, aplauze eterne, maestre ..

6 comentarii:

  1. Un om mare , un om de aur , am vrut sa scriu despre el , nu am putut nu cred ca imi gasesc cuvintele sa descriu acest om , R.I.P

    RăspundețiȘtergere
  2. @ SHmen : cu greu am putut scrie ceva, e posibil sa fi fost si usor incoerent. ma repet : nu cred ca realizez ce s-a intamplat...iar la Brigada Diverse nu ma mai pot uita, cel putin o perioada !

    RăspundețiȘtergere
  3. Foarte frumoasa postarea ! Pacat ca se duc marii actori , dar trebuie sa fim impacati cu ideea ca asa e firea naturii si ca l-am apreciat in timpul vietii cat merita ! Dumnezeu sa-l odihneasca in pace !

    RăspundețiȘtergere
  4. http://danielmalaelea-media.blogspot.com/2010/05/ce-imensa-pierdere-murit-jean.htmlhttp://danielmalaelea-media.blogspot.com/2010/05/adio-jean-constantin.htmlCE MULT L-AM IUBIT PE JEAN CONSTANTIN! A fost actorul meu preferat. Dumnezeu sa-l odihneasca!

    RăspundețiȘtergere
  5. Merci Vali !din pacate, a venit momentul sa scriu si despre asta...

    RăspundețiȘtergere

Va invit sa va exprimati opiniile, cu argumente, bun simt si umor :)