miercuri, 2 iunie 2010

Despre clisee !

In liceu, aveam mare oftica, cand trebuia sa comentez Miorita sau Manastirea Argesului, pe care le gaseam stupide si consideram ca fac de rusine poporul nostru. Naspa era ca nu prea puteam spune asta profei...
Iar, profa mea, ceva de genul : domnisoara la 50 de ani, mica de statura, vorbea silentios, avea o bonetica pe cap si-un paltonas pe care, moliile nu se asezau, avand si ele orgoliul lor !
Cand lua salariul, intra in palpitatii : isi facea monetarul din cancelarie iar, la fics, cand ajungea in clasa cu catalogul la subrat, deja era morocanoasa... Cu grija unui casier de la Banca Centrala din Frankfurt, isi justifica prea-putinul cu care era remunerata, prin dezinteresul Guvernului fata de fauritorii de minti slipicioase, minunatii dascali care aveau misiunea de a ne reda societatii...
Acuma arata la fel si, am o banuiala, peste 5 ani nu se va schimba. Si, ma refer, de data asta, la cerintele ei fata de elev. Cum indraznesti tu, sa-ti contrazici profesorul, sa vii cu alte argumente si, chiar daca o mai dai si pe alaturi, macar sa ai un rationament si-o logica a discursului...
Nu vreau sa fiu perceput gresit, doar pentru ca profa mea de romana, este genul de dascal cu care nu-ti permiteai si-o usoara relationare extra-scolara, cateva mici glumite si alte declicuri care sa dezinhibeze relatia elev-profesor...
Dansa, in felul ei, "si-a facut treaba" fata de sistem si propria-i constiinta. A folosit exigenta si atentia pentru detaliile de ordin gramatical pana la ecscesiv. Pana si acea virgula obsesiva ce-o justifica unii din cauza deformarii profesionale. Norocul meu ca scriam extrem de frumos , eram caligraful clasei :)
Marea mea problema era, cand anuntau notele de la vreo lucrare. Incepea mereu, aidoma unui ritual, de la notele mici, pana inspre maximul posibil, nota 9. Acorda, destul de rar, catorva, privilegiul de a avea o relatie euforica vecina cu Nirvana, cand erau congratulati cu un 10... 
Cand ajungea la lucrarea mea, incepea : "...sti, tu ai un scris foarte frumos si-o atentie pentru asezarea in pagina, folosesti alineatele si e o placere sa privesti o asemenea lucrare", plus alte bla-bla-uri ieftine ! Eu, deja tremuram... Nu stiu cum, pana mea,  argumentele mele nu se incadrau cu cele ale autorul ! Plus ca scriam cam putin, o pagina jumate macsim, la o medie ideala de 2-3 per cap de elev furajat si indopat cu stupizenii ! 
What the fuck, i-as fi zis ! Asta daca n-as fi avut un minim respect si bun-simt ! Aaa, deci in concluzie, vreti polologhie si stereotipuri ? 
Eram genul care, nici macar pe "piscul literaturii romane" - cetateanul pe persoana fizica Eminovici Mihail nu l-am avut atat de apropiat de simtamintele si cugetul meu launtric.
Spre deosebire de alti cetateni-poeti, pe care i-am preferat si studiat cu placere, precum : Blaga, Arghezi sau Bacovia . Ma stresau expresiile inaltatoare sau cliseele des folosite in comentarii ; era acea stare in care nu puteai sa spui ce simteai despre o creatie, opera unui scriitor, doar din teama de a nu te pune rau cu profu' ! 
Asadar, stau acuma si ma gandesc, cat de liberi eram in acele momente cand, eram nevoiti sa rumegam niste fraze si clisee doar pentru a multumi pe cel care trebuia sa auda ce vroia el, stimabilul profesor...
Acum, dupa atatia ani, nu mai am cum sa port pica unui astfel de profesor. Eventual, ma pot gandi, la cat de bine era daca i-as fi spus parerea mea la acea vreme.
M-am intalnit, in dese ocazii cu dansa, la CN Unirea, chiar recent la infiintarea Asociatiei Uniristii, unde am discutat despre usoare banalitati doar pentru a avea subiecte de discutie, dupa cativa ani de la terminarea liceului.
N-am indraznit, sa intru in detalii si sa ii spun de off-ul meu : cat de absurda este atitudinea ciobanului mioritic de a asista nepasator la avertismentele oitei barsane si nazdravane, preferand sa moara. Sau cat de prapastios este pentru poporul roman prezentarea acelui mecanism de construire a Manastirei Argesului, cu surparile zidurilor si rezolvarea situatiei prin sacrificarea fiintei dragi (zidirea Anei) pentru "innobilarea operei" !
Frecvent, observ la prietenii din blogosfera din Vrancea, teme si subiecte similare. Ceea ce demonstreaza ca mai ecsista astfel de practici in liceu si o relatie profesor-elev destul de netransparenta, rece si nefireasca.
Ceva similar, gasiti la ultima postare pe blog la Ioana !

6 comentarii:

  1. mor pe comentariile literare plecate de la ideea :"ce-a gandit poetul atunci cand a zis..."?in pana mea, a gandit ca fiie-sa s-a luat de fumat, nu are bani de luat chiloti nevestii sau mai stiu io ce.comentariile alea, idioate, erau copiate de la prefata vreunui volum...termeni care-ti dadeau angoase si care se ridicau pe sira spinarii, brrr !!!...m-a secat poezia lui eminescu...geniul poeziei romanesti! eu sunt prost, accept si, uneori, marsez pe ideea asta. inteleg si ca nu se poate face un clasament, ca la fotbal...dar de ce ma obligi pe mine sa cred ca eminescu e "the biggest"...de ce nu blaga, sau cosbuc ???!!!ca asa a vrut un haplea, care s-a considerat exegetul lu' peste!de ce e mai destept calinescu decat paler? sau tutea decat mai stiu eu cine?acuma, vin si cu o caramida pe care sa o pun in locul a ceea ce am daramat.daca as fi profesor de literatura, in afara gramaticii, pe care as starui ca fiecare s-o invete, satul de cate"miau"ca pisica gasesc prin textele scrise, as lasa copiii sa scrie ce vor ei.le-as cere eseuri, in care, cu cuvintele fiecaruia, sa scrie despre o tema data. nu m-ar interesa ca elevul sa reproduca un alt text ci care este modul lui de vedea frumosul, cum poate sa-si reproduca trairile...ar fi multe de spus, nu vreau sa abuzez de blogul tau... PS...nu-s suparat, n-am cum, dar cu un "comentariu" despre mesterul manole...hai, pomeneste-ma si pe mine! :Daaa...eu, care ma dau cu gramatica, scriu fara majuscule, "io" in loc de "eu" si altele...fac asta ca-s mai "jmecher".numai de bine!

    RăspundețiȘtergere
  2. SUBSCRIU LA TOATA LUMEA! SCOALA E DEPASITA! DASCALII SUNT DEPASITI! DASCALII NU STIU CE INSEAMNA SA FIE DASCALI,IAR ELEVII NU INVATA CUM SA INVETE SI DE CE SA INVETE. PACAT..AVEM POTENTIAL!

    RăspundețiȘtergere
  3. @ Catalin : stai linistit, nu abuzezi ! aduci argumente in plus opiniilor mele.mie Eminescu mi-a placut in masura in care mi-am propus sa il descopar eu si sa inteleg eu ce a vrut el sa transmita. de aceea, am inteles ulterior, ca era mai imdicat sa studiem si proza lui, cel putin la fel de buna.doar ca am aut o problema su superlativele si cu prezentarea ecscesiva a vietii personale (boema si amoroasa) in detrimentul mesajelor sale.nu ma plang, fiind la clasa de uman in liceu si placandu-mi aceste obiecte, am putut gasi destule ore placute si atat scriitori romani cat si din literatura universala care mi-au hranit interesul pentru lectura.norocul nostru a fost ca am studiat saptamanal si 2 ore distincte, rezervate literaturii universale pe langa cele 4 pt literatura romana.DECI in CONCLUZIE : Eminescu e ok, dar sa nu abuzam in contemplarea genialitatii sale in detrimentul unei prezentari echilibrate a operei sale.subiectivismul unor critici literari NU ma poate determina pe mine sa nu ii apreciez pe unii precum : Petre Tutea, Emil Cioran, Lucian Blaga, Nicolae Steinhardt, George Bacovia, Tudor Arghezi...pe care ii consider cel putin la fel de geniali, ba chiar peste "piscul literaturii romane" - acest "far calauzitor al liceenilor obtuzi" !

    RăspundețiȘtergere
  4. @ Adi : cu tine nu intru in polemica in privinta lui Eminescu :Pmai bine cadem la pace in privinta celui pe care il apreciem amandoi - Bacovia :)

    RăspundețiȘtergere
  5. Chair ma gandeam daca e vorba despre prof. Capota.

    RăspundețiȘtergere
  6. Ioana, eu nu am zis, ca e vorba despre Capotica :))apropos, si tu ai facut tot cu ea ? zi-mi, cum ti s-a parut ?

    RăspundețiȘtergere

Va invit sa va exprimati opiniile, cu argumente, bun simt si umor :)