vineri, 18 decembrie 2009

Iernile copilariei mele - Generatia cu cheia de gat

Si la mine la bloc, ca de altfel peste tot, era traditia ca iarna sa se asambleze celebrele "doze cu carbit" (sau carbid ?) care produceau un zgomot (desi inofensiv) destul  de asurzitor, mult peste ce fac actualele pocnitori din comert. Din ce-mi amintesc, se lua o cutie mai mare, de tabla, se punea carbitul de va vorbeam si putina apa. Totusi, parca mai era ceva - o substanta (parca), apoi se facea o gaura intr-o parte a cutiei si se dadea foc de la un chibrit.

Se zguduiau geamurile puternic, cainii si matele o zbugheau care incotro iar babele ne pandeau de dupa perdele conspirativ :D .. Bineinteles, unele dintre ele ascultau Europa Libera, iar altele turnau la Securitate :))


Cu toate acestea, nu se sesiza Militia ; e  drept, tot acest ritual nu avea ca scop sa accidenteze "civilii" sau copilasii nevinovati cum se intampla azi. Daca spune cineva, despre cei care se ocupau cu asta, ca erau teribilisti, atunci sa aibe in vedere ce oferta era atunci, in a-ti petrece copilaria si vacantele de iarna. Comparati cu actualii pustani teribilisti care arunca petarde in piete, la picioarele fetelor in curtea liceului, in toaleta si-n scarile blocurilor etc.

Ne putem intreba ce rost aveau asemenea ritualuri. Cred ca era un fel de dovada de maturitate fortata din partea unora care si-o etalau astfel ; un fel de "ba, aveti grija, nu va puneti cu noi", cu trimitere la cei din alte cartiere... Asta si pentru ca n-aveam cum "s-o ardem pe net toata noaptea", sa vorbim pe mess, ori sa mergem la un "long-night" !

Exista, ce-i drept, placerea de a merge la un film la Cinema Balada sau Unirea unde, in ciuda frigului, puteai face o gramada de chestii :D Se stia, indiferent de loc, toata lumea merge in spate si se venea cu juma de ora inainte ca sa iei locuri mai bune. Nu intru in detalii dar, la scenele din filme care atunci erau considerate mai fierbinti (iar azi ceva banal), exista celebra replica care ne amuza pe toti : "Pup-o, baaaaaaaaa" :))

Bine, veneam si pentru un film bun, care nu era difuzat la tv. Erau la moda atunci filmele frantuzesti de comedie ce au facut istorie : seria "Jandarmul" cu Louis De Funnes, ori divele BB (Brigitte Bardot) si Catherinne Deneuve.

Cat despre Alain Delon, era super-smecherie sa mergi la filmele politiste cu el, de la care ieseai cu un aer usor justitiar si multumit pentru ceva de calitate. Imi aduc aminte si acum de unul tare de tot "Clanul Sicilienilor", ori "Pe cuvant de politist". Altfel, ce puteai face acasa cand programul la tv avea 2-3 ore de balarii komuniste...  Cu discursurile lui Ceasca si ale Elenei (predecesoarea celor 2 de azi Udrea si Basescu).

Eram generatia "cu cheia de gat", care nu prea aveam ce face iarna in casa, decat sa privim pofticiosi la bananele care se coceau sus pe dulap, pe care le verificam zilnic si le intorceam sa se coaca mai repejor incat sa ne infruptam din ele. Asta in cazul in care aveam norocul sa le primim chiar si verzi, nu coapte de-a gata ca azi.

Portocale, gume de mestecat Turbo (astea dupa '90) si ciocolata chinezeasca erau primele pe lista Mosului Gerila - cum il chema pe Mosul komunist din timpu' lu' Ceasca-Ciuruitu'. Bineinteles, baietii ne doream acele masinute care se dadeau cumva in spate si apoi demarau puternic in fata, iar fetitele probabil ca asteptau nu papusile Barbie ci unele romanesti care se numeau Mihaela, dupa celebrul desen animat.

N-avem alternativa unei cafele cu un croissant, intr-o dimineata, la o tigara intr-un pub central de unde sa fim priviti ca la vitrina, de trecatori, cum se practica azi. Asta pentru ca a bea cafea era chiar un ritual inainte, se gasea foarte greu si de obicei facuta din inlocuitori - celebrul Nechezol. Asta din ce auzem si eu la babaci. E drept, priveam pachetul de tigari de pe masa ca o suprema tentatie si, pentru unii, a trece peste etapa "primului-fumat de Carpati", era o etapa bifata catre drumul spre maturitatea deplina. Restul etapelor, o sa le detaliem cu alta ocazie :D

Stau acuma si ma gandesc, la saniusul din cartier unde era cel mai tare derdelus din oras si nu lasam pe oricine "sa se dea" la noi. La zilele petrecute in celebrele "ciupercarii" unde se fuma Carpati-Marasesti-Snagov in nebunie, se juca zaruri pe surpize Turbo-Minti sau Cin-Cin cu zaruri facute din creta, ori la sfaturile altora care invatau cum sa confectionam alte goange pentru sarbatori. Ma refer la celebrea "punga cu surub" in care se punea fosfor de la chibrite apoi se arunca in sus si pocnea, la contactul surubului cu solul.

Dar, mai era, si o alta : pocnitoarea facuta dintr-o clanta smulsa de la vreo magazie, ce i se atasa o doza mica, si asigurata cu un cui indoit pe jumatate ; toate prinse cu un elastic, doza fiind umpluta cu acelasi fosfor. Apropos, cine punea peste 10 paie era super smecher si o tinea cumva in spate sa nu il asurzeasca.

Peste toate aceste bucurii ale copilariei, eram propriul meu sclav din cateva privinte. Eram fascinat de scartaitul bocancilor pe zapada proaspata iar vizual eram innebunit de o combinatie cromatica formata din rosu-alb-verde ! Zapada se depunea pana la nivlul caselor cam de 1-2 m, iar dimineata ieseam din casa/bloc sa facem partie, apoi ne construiam "omul-de-zapada" si celebra "cazemata"... Eram sclavul propriilor papile rapuse la nivel olfactiv de mirosul cozonacilor, a bradului natural (nu artificial ca azi), a portocalei careia ii smulgeam ca un barbar coaja cu degetele si mirosea bestial de tare in camera. 

PS : Stiu, is foarte multe de adaugat, ar mai trebui si alte postari in care sa intregesc tabloul cu multe alte bucurii ale copilariei. Probabil am sa mai adaug cate ceva zilele urmatoare desi, gandurile din ultimile zile, mi-au zburat la altceva. 

La acei tineri care acum 20 de ani au facut acel gest de sacrificiu pentru noi, tinerii de azi. Un gest fata de care eu le sunt recunoscator pe viata. Totul a inceput pe 17 decembrie 1989 cu adevarata si, probabil, singura Revolutie care a avut loc la Timisoara.

Voi, cum ati trait, "Iernile Copilariei" :) voastre ?

15 comentarii:

  1. Excelent scris, Patrick! Bravo...chiar la asta ma indemna si pe mine sa ma gandesc iarna zilelor acestea...

    RăspundețiȘtergere
  2. salutare...! foarte bine punctat, chiar mi-am adus aminte cu placere de aceste perioade ale copilariei comuniste, cand totul era interzis..as mai completa cu ceva la ceea ai scris tu...mai era ceva super...asa-numitele mitraliere (facute din tevile ,,furate,, din blocurile aflate in constructie), precum si bataile periculoase cu sabii (confectionate din brazii pe care ii aveam in casa si pe care ii duceam dupa perioada sarbatorilor la gunoi)...intradevar, mirosul bradului de Craciun, a dulciurilor, a portocalelor si bananelor, puse sus, pe dulapul din bucatarie, nu le vom mai simti niciodata...imi aduc aminte cu placere de aceste perioade, pe care le sarbatoream intr-un stil special, chiar daca tovarasul incerca din toate puterile sa schimbe sensul acestora, prin interzicerea programelor, a colindelor si a numelui Mosului, din Craciun in Gerila....a fost super frumoasa acea perioada, a impodobirii bradului si multe altele...foarte bun articolul, faza cu pocnitoarea facuta din clanta usii o uitasem, chiar nu imi mai aduceam aminte...super articolul...FELICITARI...!salutare!

    RăspundețiȘtergere
  3. Buna Dan! :) Deoarece nu te-am gasit online pe messenger, am decis sa-ti las un mesaj pe blog, chiar daca nu-mi prea place sa fiu offtopic! Ma numesc Gina, iar blogul meu este http://ginutza-star.blogspot.com .As dori sa stiu daca esti interesat de un link exchange cu blogul meu? :) Mersi si scuza-ma daca te-am deranjat cu mesajul acesta. O zi buna! :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Un articol excelent Dane ! Mi-am amintit cu mare placere de lucrurile pe care, nu-i asa?, le faceam cu totii la vremea aceea. Urmareste filmul " amintiri din epoca de aur"! Sarbatori fericite !

    RăspundețiȘtergere
  5. Uneori imi doresc sa pot merge la cinematograf cu prietenii, dar intotdeauna a fost departe de mine si acum mai ca nu mai avem ce face cu el. Adevarat, si eu am purtat cheia la gat. Iar acum imi dau seama cat de uosr ar fi fost pentru vecinii mei sa intre la mine in casa :)) Stateam afara pana cand venea mama si imi spunea rastit 'pe unde ai umblat?!!!!!' Iar acum, in preajma Craciunului mergeam la colindat si spuneam un colind asa de lung...Frumoase amintiri! O zi faina! >:D<

    RăspundețiȘtergere
  6. O leapsa de la mine:http://codrinscutaru.blogspot.com/2009/12/pirapmida-pupin.htmlCare sunt primii 5 comentatori pro-prezidentiali? Multumesc anticipat!

    RăspundețiȘtergere
  7. Un batranel cu chip dragA aparut la tine in prag,Sa nu-l gonesti ,e Mos CraciunSi iti aduce un an mai bun !Sfanta seara de Craciun,Langa brad si langa focSa iti aduca mult noroc!cu drag, strumfita cu esarfa ei colorata (www.questioare.com)

    RăspundețiȘtergere
  8. Craciun fericit, mister! Sa ai parte de tot ce iti doresti :-)

    RăspundețiȘtergere
  9. Craciun fericit alaturi de cei dragi, si multe surprize placute pe viitor!

    RăspundețiȘtergere
  10. Tuturor, multumiri din suflet pentru urarile si aprecierile voastre ! Sa ma scuzati, dar am avut probleme cu calculatorul timp de o saptamana si nu am putut intra sa va raspund ! Legat de acest articol, cu siguranta mai pot fi adaugate multe alte amintiri placute, pe care le-am trait cu totii ! PS : singurul meu regret, in aceasta perioada fara calculator si ocupat cu jobul prea mult, este ca nu am reusit ca pe 21-22 sa pun in practica o idee care am gandit-o... pentru comemorarea tinerilor de acum 20 de ani ! e drept, avea o forma rudimentara, nu am gandit-o si prezentat-o decat la 2-3 prieteni buni, printre care si lui Boghita ! probabil e corecta afirmatia conform careia "marile actiuni si idei au murit in faza incipienta" :( Sunt cam trist, drept pt care nu mai detaliez acea actiune ! oricum, jertfa tinerilor din 1989 va ocupa mereu, in sufletul meu, un loc aparte...dar despre asta am scris intre primele mele postari de cand sunt in blogosfera, AICI : http://patrickdan.blogspot.com/2007/12/un-altfel-de-revolutie.html

    RăspundețiȘtergere
  11. un articol interesant, trebuie sa recunosc, insa ma deranjeaza un lucru ingrozitor de tare. ma scoate din sarite chiar. Poate ca nu e atat de suparator in acest articol, insa cred ca cititul lui m-a gasit intr-o dispozitie sensibila. Amintiti intruna si tineti neaparat sa scoateti in evidenta cat de frumoasa era perioada voastra, a generatiei cu cheia la gat, in comparatie cu cea a tinerilor de azi. Nu spun ca nu ar fi asa, dar asa cum o spuneti suna chiar jignitor...nu stiu ce sa zic...e clar ca mi-as fi dorit sa pot merge si eu la spectacolele cenaclului "Flacara"- am vazut filmari si am auzit despre ele si imi imaginez ca era extraordinar) mi-as fi dorit sa ma pot uita la desene precum Mihaela si nu la "Kim possible", mi-as fi dorit sa am parte de gustul si mirosul unei banane necoapte de etilena, mi-as fi dorit sa traiesc vremuri in care zapada ajunge pana la streasina si copii merg la colindat imbracati in costume populare, mi-as fi dorit sa petrec si eu timp cu prietenii facand prostioare nevinovate si jucandu-ne jocuri puerile, mi-as fi dorit sa nu ajung dependent de Internet, de a-mi verifica e-mailurile in fiecare zi. Mi-as fi dorit sa traiesc o viata linistita, sa am parte de prietenii sincere, de iubiri decente si romantice. Mi-as fi dorit sa imi petrec dupamesele la biblioteca, sa pot purta discutii inteligente pe baza celor citite si aflate din carti si nu de pe diferite site-uri fantoma. mi-as fi dorit sa merg cu prietenul/prietena la cofetarie la o savarina si nu sa vorbim prin mesaje sau sa ne dam Like pe facebook. Mi-as fi dorit sa ma fi nascut intr-o epoca mai buna, corecta, cinstita, neemancipata, neexagerata, sincera, romantica, simpla, frumoasa. dar cu ce sunt de vina ca mama m-a adus pe lume cu cativa ani mai tarziu? si mai pun o problema, sunt curioasa cati dintre voi, cei din generatia cu cheia la gat, presupunand ca v-ati fi nascut dupa glorioasa revolutie, nu vi-ati fi petrecut timpul in fata calculatorului jucandu-va diferite jocuri, intr-o cafenea sau alta, in mall la cumparaturi? Cati ati fi mers la cenaclul care nu exista, v-ati fi uitat la Mihaela care nu se mai difuzeaza? sunt unele aspecte la care nu priviti si nu le luati in considerare..e drept, exista si exceptii, recunosc ca e absurd si trist sa iti petreceti noaptea de Craciun in club, dar asta nu inseamna ca si dintre voi s-ar fi gasit multi sa faca la fel daca asa s-ar fi obisnuit atunci. va rog doar sa va ganditi putin ca poate nu suntem noi de vina ca ne-am nascut dupa '89, ca am fost crescuti altfel, in alt mediu, sub alte influente, inconjurati de tehnologie la tot pasul fortati sa o folosim . E trist ca "liceenii" ramane o pagina de istorie si niciodata nu voi avea parte de o astfel de viata de licean. Va invit doar sa va ganditi ca exista tineri in ziua de azi care si-ar fi dorit sa traiasca o tinerete ca a voastra, o tinerete demodata dar pura, neintinata, si va asigur ca nu sunt singurul/singura care gandeste asa!

    RăspundețiȘtergere
  12. @Anonim : Pe mine m-ai lasat aproape fara replica, nu mi se intampla prea des, iti spun sincer. Oricum, e de foarte bine, daca esti nedumerit(a) in privinat sensului exact al aprecierii mele :)Lasand la o parte detaliul important pentru mine al numelui tau - pentru ca nu stiu cu cine stau de vorba, mi-ar face o deosebita placere sa mai interactionam aici pe blog, ori pe Facebook unde este mai facil.Prin urmare, pentru ca nu iti cunosc profilul, te rog pe tine sa dai un Friend Request in care sa imi spui ca ai scris la acest articol acest comentariu ca sa imi dau eu seama :)https://www.facebook.com/TrofinDan

    RăspundețiȘtergere
  13. Stai asa, pentru ca nu scapi doar cu atat - ce credeai :D In primul rand, sunt entuziasmat ca acest articol primeste un comentariu dupa .. 3 ani de la momentul in care l-am scris :)Sper ca nu m-ai inteles gresit, pentru ca si eu te-am inteles perfect : nu imi permit sa fiu ipocrit si sa spun ca nu as fi fost atras de calculator sau alte lucruri argumentate corecte mai sus de tine.Afirmatia ta din final, este corecta - sunt sigur ca multi dintre cei sinceri, frumosi, expresivi (precum esti si tu), tanjesc dupa lucrurile minunate din trecut. Dincolo de toate neajunsurile si eforturile din acele vremuri - luam doar partea plina a paharului, nu-i asa :)De asemenea, in anumite privinte preferam sa am si eu modalitatile de comunicare si interactiune actuale : Internet (in primul rand), retele de socializare si telefonia mobila - care facilitau legaturile cu cei dragi. Oricat de mult am indragit sa trimit o scrisoare, parca as fi vrut mai degraba sa pot da un mail sau un mesaj pe telefonul mobil :) Dovada cea mai buna a veridicitatii argumentelor din opiniile noastre consta in tocmai acest comentariu al tau pe care eu il aprob si imi face o placere deosebita sa primesc acest feedback - mai ales ca vine dupa .. 3 ani, cum spuneam si mai sus !Iti multumesc si iti spun cu sinceritate : este probabil unul dintre cele mai frumoase, argumentate si complete raspunsuri primite pe blog de cand interactionez si comunic cu cititorii mei. De aceea, mi-ar face placere sa mai participi si la alte articole ori sa ne intalnim pe Facebook la adresa lasata mai sus - sper ca ai cont !Sarbatori minunate, luminate si multe bucurii alaturi de cei dragi tie :)PS : daca nu ai cont pe Facebook, ma poti gasi si pe Yahoo Messenger la ID-ul urmator : Dan_Trofin

    RăspundețiȘtergere

Va invit sa va exprimati opiniile, cu argumente, bun simt si umor :)