joi, 3 decembrie 2009

Draga prietene (2) ...

Zilele trecute, am incercat sa ne incurajam pentru a iesi la vot !

Azi, foarte multi dintre noi, nu ne putem concretiza o optiune politica, alegand dintre cei 2 candidati ramasi in cursa. Ma refer la iminentul Tur 2 al alegerilor prezidentiale.Pentru ca, foarte probabil, nici tu NU vei merge la vot ! De aceea, eu consider ca e corect sa nu-i abordez pe cei 2 candidati, saptamana asta si, sa nu incerc, un partizanat in beneficiul vreunuia. 
Mi-ar zice unii, sa las deoparte "balariile" astea la care eu tot fac apel: argumente, bun-simt si respect reciproc ! La ce bun, cand in ziua de azi, trebuie sa fii oportunist iar principiile, morala si doctrina is fluturate precum pliantele partidelor in campanii ajungand, sa fie aruncate, in "tomberoanele timpului"..
Draga prietene, crede-ma, sunt in starea in care nu-ti pot spune mai multe despre candidati incercand, pe cat posibil, sa-mi justific o eventuala optiune personala pentru Duminica. Mai ales pentru ca am avut o optiune in turul 1, am mers pe un vot pozitiv pentru un anumit candidat iar acum n-as putea merge pe un vot negativ, desi as avea suficiente justificari. 
Observam cum (justificabil) unii vor alege in 2009 "raul cel mic", aidoma Turului 2 din 2000 (Iliescu vs Vadim). Dar eu, n-o pot face acum, cum n-am facut-o nici in 2000... Am o jena, o retinere, pe care nu stiu cum sa o explic, dincolo de cei care graviteaza in jurul candidatilor sau trecutul lor mai mult sau mai putin komunist !
E frustrant si deloc civic pentru ca avem la indemana o arma puternica in care eu inca mai cred : votul ! Si nu mi-o pot folosi, desi am incurajat pe toti cei apropiati mie, cu care interactionez, sa mearga la vot si sa aleaga pe oricine vor ei, numai sa voteze ! Iar acum, imi primesc reprosuri, chiar de la cei mai apropiati prieteni: cum ca daca nu votez si, iarasi, iese un anumit candidat, cu tendinte conflictuale si dictatoriale, sa nu mai vorbesc si sa fac "ciocul mic"... Pe principiul "cine nu voteaza, nu co(me)nteaza" !
Votul asta e o "arma democratica" fata de care afirm ca multi tineri au murit la Revolutie devenind repere morale pentru mine (fara demagogie ieftina, cu mana pe suflet) si alti tineri responsabili din ziua de azi...  
Nu ! Acei tineri "n-au murit degeaba" cum spun unii cretini care cred ca sacrificul lor a fost fara folos ! Aceia care, cu o usurinta debordanta, generalizeaza in lipsa unei perceptii corecte si documentate asupra realitatii. Indiferent cat de mult a involuat societatea romana post-revolutionara, sa nu-i mai judecati pe eroii (cu sau fara voia lor) Revolutiei Romane ! Pentru ca eroii nu mor niciodata, cum bine spune un slogan. 
Iata, vom comemora, peste cateva zile, 20 de ani de la sacrificiul lor. Si, cu riscul de a parea ipocrit, pentru mine - tinerii aia reprezinta enorm de mult !! Ca nu ne merge atat de bine pe cat ne-am fi dorit, asta-i o alta problema ! Ciudat e, cum reusim sa vedem paiul din ochiul politicianului roman mioritic si nu vedem si barna din ochiul nostru carcotas al spargatorului de seminte si ultra-priceputului roman... 
Draga prietene, ti-as vorbi mai multe si despre cum incearca unii din ziua de azi sa confiste simbolurile si idealurile Revolutiei Romane, folosindu-le dpdv electoral. Mi-e scarba, de voi cei care ne vorbiti despre "comunistii si coruptii celorlalti" dar nu-i vedeti si pe-ai vostrii ! Asta dovedeste ca avem "mai multe Romanii" : a noastra, a celorlalti, a adversarilor nostrii, a celor non-votanti, a asistatilor-social, a celor ce muncesc in afara tarii etc. 
Un motiv pentru care nu am avut pana cum un "Presedinte al TUTUROR romanilor" ! Poate-ar trebui sa-i invidiem pe etnicii maghiari, de la care-am invata multe lucruri, dac-am fi mai toleranti si intelegatori cu nevoile lor ! E drept, in masura unui echilibru reciproc, fata de romanii din Ungaria.
Draga prietene, vezi bine si tu, ca in spatiul public si, mai ales, cel politic, totul se polarizeaza in functie de un anumit personaj politic vremelnic. Suntem dependenti de "tatuci" si nu intelegem ca in sistemul constitutional romanesc, presedintele (oricare va fi el) are un rol formal. Conteaza mai mult Legislativul (Parlamentul) si Executivul (Guvernul), la fel cum important e principiul separatiei celor 3 puteri in stat, daca e sa amintim si de cea judecatoreasca. Inca nu reusim sa aducem optiuni diverse si variante in discursul public si dezbaterea din viata cetatii...
Ne declaram crestin-ortodox in proportie covarsitoare (circa 90%) asta desi mergem pe la Biserica si ne rugam doar atunci cand avem nevoie. Apropos, este o intrebare geniala : "Cred pentru ca trebuie sau ca Imi trebuie" ?? 
O parte semnificativa dintre romani, is mai degraba "cretini" decat crestini, facand trimitere la fapte crestinesti, in timp ce injura de morti si raniti, de mama unora si-l amintesc pe Dumnezeu doar in contextul in care este prezent in invectivele adresate celorlalti !
Suntem extrem de invidiosi pe "capra vecinului" si cerem de la altii mai multe decat am fi in stare noi sa oferim. Am prefera sa stam degeaba pe o anumita remuneratie, decat sa muncim pentru una considerabil mai mare.
Depinde de fiecare dintre noi ce alegem in viata (in general) tot la fel si ce vom alege Duminica asta, daca vom merge la vot. Nu reusim sa avem mereu cea mai buna optiune politica dar, sa stii ca nu suntem primii in aceasta postura : parintii nostrii, dupa 1990, au fost si ei fascinati de-un anumit candidat care le-a inselat sperantele ! Tot asa cum si noi, am fost sedusi in 2004 de unul dintre candidati. 
Nu te pot influenta in a merge sau nu la vot, asisderea in a vota pe unul dintre cei 2 candidati ramasi in cursa. Cu atat mai mult, daca ai avut o alta optiune si ai impresia ca ti-a fost inselata. 
Te-as ruga, sa chibzuiesti bine, sa vezi dincolo de falsele aparente iar, pentru a vedea, daca esti intr-adevar un om liber, raspunde la urmatoarea intrebare, inainte de a vota: mai ai nevoie de cineva care sa-ti spuna ce sa faci ?
 
Draga prietene, suntem cumva pe marginea unei prapastii si, dupa mine, avem doar 3 posibilitati in ziua de azi, pentru a reusi :
1 sa cadem (involuntar)
2 sa ne aruncam (constient)
3 ori poate vom invata sa zburam.
Tu, ce alegi ?


PS : o piesa superba pe care v-o dedic tuturora - "Alegria"!
Sper ca Duminica asta ne vom asuma, impacati cu noi insine, o anumita decizie, trecand peste prejudecati, conceptii eronate si etichetele rau-voitorilor ! Avem o tara minunata, suntem destui care inca mai credem in ea si ca ne vom implini aici mergand pozitivi spre viitor ! 
Stiu, trebuie sa ne asumam trecutul, cu responsabilitate, dar nu mai putem alege oamenii din acel sistem ! Insa, de azi inainte, e timpul sa incetam cu  starea de conflict din politica, sa incetam cu justitia facuta la TV si sa avem in tara: bun-simt si diplomatie, competenta, normalitate si responsabilitate ! 

OBSERVATIE : acest articol a fost redactat si afisat pe blog anterior dezbaterii de la Tv dintre cei 2 candidati. Sper ca am procedat corect nefacand referire la nume de candidati si partide, pe parcursul postarii. 
Imi rezerv dreptul da a reveni, pana duminica, cu alte detalii si postari, in cazul in care dezbaterea din aceasta seara, imi va schimba convingerea actuala care este de a NU vota Duminica !

4 comentarii:

  1. Am urmarit si eu confruntarea politica dintre cei doi candidati. Nu m-a convins niciunul cu adevarat. Insa daca m-as hotara sa votez (ceea ce e putin probabil) as face-o pentru un prim-ministrul independent. Dar nu pot avea garantia ca va fi si chiar este cu adevarat independent. Am mai spus si o mai spun o data, mi-e teama sa nu patim cum am patit si in 2004 cand s-a ales raul cel mai mic si a devenit apoi un rau insuportabil. Mi-a teama sa nu raman cu buza umflata si sa-mi para rau.Si nu sunt obligat sa votez si de aceasta data. Am votat in turul I pe cine am crezut ca merita sa ma reprezinte. Din pacate a iesit din cursa electorala si au ramas exact acei candidati care nu ma reprezinta.P.S. Daca iese Mircea Geoana si face treaba buna in acesti 5 ani, prefer sa-mi para rau asa ca nu am votat decat sa votez si sa par un fraier daca treaba nu merge bine

    RăspundețiȘtergere
  2. Bravo, Patrick, excelent scris...O sa te citez. Ai citit Apelul meu catre Marea Majoritate Tacuta? Cam tot asta vroiam sa zic.

    RăspundețiȘtergere
  3. @ Laur : o precizare : in 2004 NU am ales raul cel mai mic ! Atunci s-a votat ANTI-NASTASE ! nu era Basescu un personaj indezirabil, pe cat de impovarator era sistemul construit in jurul Premierului Nastase ! "Raul mai mic" a fost situatia din anul 2000, cand foarte multi au preferat sa voteze pe Iliescu si nu pe Vadim !Analizand situatia din 2000 am constatat ca s-a ajuns la cele 2 variante Ilici vs WC Tudor din 2 motive : * suprapunerea a 2 candidati pe partea dreapta a esichierului politic : Isarescu (pt care am facut eu campanie) sustinut de Alianta CDR 2000 (UFD-ul meu + PNTcd) si Stolojan din partea PNL.* supraestimarea mesajelor nationaliste din partea lui Vadim care a polarizat excesiv lumea, mai mult decat oricare alt candidat, cu exceptia bazinului din jurul PSD care a mers "bloc" cu Ilici. Vadim a mers intotdeauna cu PSD, dandu-le voturile in turul 2, formand chiar si guverne cu PSD, cu exceptia anului 2004 cand, in mod natural, electoratul lui Vadim nu a mai putut fi controlat de "Tribun" si acestia au decis presedintele, in speta pe Basescu. Acum, in 2009, Vadim va incerca sa dea mesaje, si-a facut-o destul de des, pt ca sa fie votat Geoana. Ramane de vazut cat de "disciplinati politic" vor fi votantii PRM ! eu zic ca Vadim se inseala si nu-i va putea controla, incat voturile PRM vor merge tot spre Basescu ! PS : o situatie ciudata, in acest an 2009 - atat PRM cat si UDMR par a merge cu PSD la aceste alegeri. In fapt, aceste 2 partide UDMR si PRM sunt, de la inceputuri, intr-o relatie de "simbioza politica", traind unul pe spatele celuilalt, prin mesajele liderilor si exaltarea electoratelor !

    RăspundețiȘtergere
  4. Da, Codrin ! Am citit apelul tau mobilizator catre Majoritatea Tacuta" cat si cel adresat "generatiei Mircea Badea" !Eu am vrut, de data asta, sa subliniez altceva : fiecare sa preocedeze cum gandeste, cum crede de cuviinta, dar SA-SI ASUME GESTUL, sa fie unul jutificat, sa nu aibe mustrari dupa alegeri ! Si-am mai incercat sa spun ca e bine de acuma sa VOTAM POZITIV un anumit candidat si sa nu mai votam CONTRA CUIVA, alegand din paleta de candidati, unul care sa i se opuna lui Basescu (in cazul acestui an 2009) ! Din acest punct de vedere, nu pot fi atat de mercenar incat sa-mi dau votul oricui. Stii, Codrin, as putea fi un "Gica-contra" dupa episodul Geoana-SOV care, intre noi fie vorba : a avut scopul de a demobiliza votantii PNL sa nu mearga la vot, sa nu voteze cu Geoana, stiut fiind faptul ca o slaba prezenta la vot il avantajeaza pe ... Basescu ;) Si-as putea merge sa votez Geoana, care, iarasi, intre ni fie vorba, oricum nu ne citeste nici un portocaliu : Base mi s-a parut mai degraba a avea un discurs de Premier, la ultima dezbatere, decat unul de Presedinte, pregatindu-se sa urmeze modelul Putin ;)Te salut, Codrin !

    RăspundețiȘtergere

Va invit sa va exprimati opiniile, cu argumente, bun simt si umor :)